„Robotprojekt az MTMI tehetségek kompetenciáinak fejlesztéséért”
A Nemzeti Tehetség Program „a matematikai, a természettudományos, a technikai, digitális, valamint a szakmatanuláshoz
szükséges kompetenciák erősítése a köznevelési intézményekben” célú kiírásán 1 050 000 Ft-t nyert pályázatunk.
A projekt rövid célja:
A projekt pedagógiai célja a Matematika, Természet-, Műszaki és Informatika tudományok modern eszközökkel támogatott, tevékenységközpontú komplex projekttanulása. A tárgyi cél egy automatizált ipari termelés folyamatait modellező robot építése a kereskedelemben kapható moduláris építőelemekből, illetve részben műszaki hulladékból. Az eszközök felprogramozása egy gyártási feladat modellezésére történik. A projektben történő részvétel a tanulók műszaki, digitális, matematikai, térbeli-vizuális, továbbá a team-munka révén az interperszonális kompetenciáit is fejleszti.
Érintett műveltségterület/tantárgy:
informatika, technika, matematika, természettudományok
A projekt várható eredményei:
A létrehozandó tárgyiasult termék, a robotrendszer az informatika, a fizika és a technika számos anyagrészeinek komplex projektekben történő elsajátításához teremti meg a tevékenykedtető tanulás eszközigényét, továbbá a matematika ismereteit is előhívja. Ezzel aktivizálja a diákok analitikus és algoritmikus logikai gondolkodását, műszaki érzékét, a kéz finommotoros tevékenységét (szerelés), a kiscsoportos munkamódszer pedig hozzájárul az önálló felelősségteljes munkavégzés és a kooperatív képességek fejlődéséhez. A projekt közvetetten hozzájárulhat a tehetséges gimnáziumi tanulók műszaki felsőoktatás és a mérnöki pályák felé történő orientációjához is, ami összhangban van napjaink nemzeti oktatáspolitikai céljával. A beszerzett eszközök moduláris rendszerként a későbbiekben bővíthetők újabb elemekkel, átszerelhetők, újraépíthetők más-más feladatokra. A beszerzés így nemcsak a folyó tanévben, hanem a távlatokban is hasznosul.
A projekt megvalósítása 3 alcsoportban történik
1. munkarobot szerelése és programozása (összetettebb feladat a tehetségeknek)
2. robotkar építése és programozása szerelőkészletből (közepes nehézségű feladat)
3. kisegítő robottargoncák szerelése és programozása (egyszerűbb feladat, akár a kicsiknek is)
A három csoport között a megvalósítás előrehaladtával egyre intenzívebb együttműködés szükséges, ahogyan az a mai vállalatok műhelyeiben zajlik. A záró szakaszban a megépült eszközpark a szélesebb nyilvánosság elé kerül.
A közvetlen gyakorlati tapasztalatszerzésre két kiegészítő tevékenységet tervezünk a program során:
- érzékenyítő motivációs gyárlátogatás a kaposvári Videoton automatizált fröccsöntő üzemében
- kétnapos tanulmányi kirándulás Győrbe, az Audi gyár, a Mobilis Interaktív Kiállítása, valamint a Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Karának meglátogatásával
Az őszi alapozó szakasz után a robotok szerelése a beszerzési lehetőségektől függően a téli, programozásuk a tavaszi időszakra tervezett.
Projektzárás: 2019. június
A projekt vezetője: Dr. Kerese Tibor
A projekt külső szakmai partnerei:
- Pécsi Tudományegyetem - TTK - Matematikai és Informatikai Intézet
- Kaposvári Tudományegyetem - Pedagógiai Kar
- Eötvös Lóránd Műszaki Szakközépiskola
- Robotguru Kereskedőház
- Sulirobot Bt.
- Hobbirobot Kft.
- Videoton Kaposvári Gyáregység