"Komplex robotprojekt a tehetségek műszaki kompetenciáinak fejlesztéséért"
A Nemzeti Tehetség Program "a matematikai, a természettudományos, a technikai, digitális, valamint a szakmatanuláshoz
szükséges kompetenciák erősítése a köznevelési intézményekben"
célú kiírásán 1 995 000 Ft-t nyert pályázatunk.
A projekt rövid célja:
Pedagógiai cél a műszaki-informatikai tudományok modern eszközökkel támogatott, tevékenység központú komplex projekttanulása. A tárgyi cél egy automatizált ipari termelés folyamatait modellező robotrendszer építése a kereskedelemben kapható moduláris építőelemekből, illetve részben műszaki hulladékból. Az eszközök felprogramozása egy ipari gyártási feladat modellezésére történik, valamilyen egyszerű termékek előállítására. A projektben történő részvétel a tanulók műszaki, digitális, matematikai, térbeli-vizuális, továbbá a team-munka révén az interperszonális kompetenciáit is fejleszti.
Érintett műveltségterület/tantárgy:
informatika, technika, fizika, matematika
A projekt várható eredményei:
A létrehozandó tárgyiasult termék egy robotrendszer, az informatika, a fizika és a technika számos anyagrészeinek komplex projektekben történő elsajátításához teremti meg a tevékenykedtető tanulás eszközigényét, továbbá a matematika ismereteit is előhívja. Ezzel aktivizálja a diákok analitikus és algoritmikus logikai gondolkodását, műszaki érzékét, a kéz finommotoros tevékenységét (szerelés), a kiscsoportos munkamódszer pedig hozzájárul az önálló felelősségteljes munkavégzés és a kooperatív képességek fejlődéséhez. A projekt közvetetten hozzájárulhat a tehetséges gimnáziumi tanulók műszaki felsőoktatás és a mérnöki pályák felé történő orientációjához is, ami összhangban van napjaink nemzeti oktatáspolitikai céljával. A beszerzett eszközök moduláris rendszerként a későbbiekben bővíthetők újabb elemekkel, átszerelhetők, újraépíthetők más-más feladatokra. A beszerzések így nemcsak a folyó tanévben, hanem a távlatokban is hasznosulnak.
A projekt megvalósítása 3 alcsoportban történik
1. munkarobotok szerelése és programozása (a legösszetettebb feladatok nagyobbaknak)
2. rakodó robotok szerelése és programozása
3. robottargoncák szerelése és programozása (legegyszerűbb feladat, akár kisebbeknek is)
A három csoport között a megvalósítás előrehaladtával egyre intenzívebb együttműködés szükséges, ahogyan az a mai vállalatok műhelyeiben zajlik. A záró szakaszban a megépült eszközpark a szélesebb nyilvánosság elé kerülhet.
A közvetlen gyakorlati tapasztalatszerzésre két kiegészítő tevékenységet tervezünk a program során:
- érzékenyítő motivációs gyárlátogatás a kaposvári Videoton automatizált fröccsöntő üzemében illetve a prototípus laborban
- kétnapos tanulmányi kirándulás a kecskeméti Mercédesz gyár, a szegedi Informatikai Gyűjtemény és a PTE Biorobotikai Tanszékének meglátogatásával
Az őszi alapozó szakasz után a robotok szerelése a beszerzési lehetőségektől függően a téli, programozásuk a tavaszi időszakra tervezett.
Projektzárás: 2018. június
A projekt vezetője: Dr. Kerese Tibor
A projekt külső szakmai partnerei:
- Pécsi Tudományegyetem - TTK - Matematikai és Informatikai Intézet
- Kaposvári Tudományegyetem - Pedagógiai Kar
- Eötvös Lóránd Műszaki Szakközépiskola
- Robotguru Kereskedőház
- Sulirobot Bt.
- Hobbirobot Kft.
- Videoton Kaposvári Gyáregység